4 mei 2007

Casual Games goed voor de gezondheid

Artikel:
Realnetworks is één van de grootste ontwikkelaars van casual games van het internet. Casual Games typeren zich door het feit dat ze heel makkelijk te leren zijn, maar heel moeilijk om echt goed in te worden. De games zijn verder niet gewelddadig en kunnen zowel enkele minuten tussendoor gespeeld worden, of enkele uren achter elkaar. Een voorbeeld van een Casual Game is Bejeweled.Realnetworks heeft zodoende onder 1302 Amerikaanse volwassenen een online onderzoek naar Casual Gaming laten uitvoeren door Harris Interactive. De resultaten zijn alsvolgt:
Vrouwen boven de 40 die Casual Games spelen:
  • 67 Procent speelt minimaal vier keer per week Casual Games
  • Bijna de helft speelt elke dag (47 procent)
  • Ongeveer 60 procent speelt liever een Casual Game dan dat ze telefoneren, breien of andere huiselijke activiteiten doen
  • Ongeveer 50 procent speelt liever een Casual Game dan dat ze een film kijken of koken
Mannen en vrouwen boven de 18 die Casual Games spelen:
  • 64 Procent speelt om te ontspannen en even bij te komen
  • 53 Procent speelt om stress te verminderen
  • 42 Procent speelt om zijn/haar geest scherp te houden
  • Onder degenen met kinderen ziet 75 procent het als een educatief voordeel voor hun kinderen om Casual Games te spelen.
De vrouw aan het stuur bij Harris Interactive, Jennifer Louden, ziet deze trend als een manier voor vrouwen en mannen om balans te vinden en een gezonde manier van ontspanning. Verrassend genoeg gebruiken vrouwen Casual Games steeds vaker als middel om even aan de dagelijkse beslommeringen te ontsnappen. Vroeger werd dit vooral gedaan door zogenaamde "schaduw ontsnappers" te gebruiken, waarvan mensen denken dat ze ons beter laten voelen, maar die het eigenlijk niet doen. Zoals te veel eten, shoppen voor dingen die we eigenlijk niet nodig hebben of TV kijken. Casual Games daarentegen stimuleren de geest en bestrijden eenzaamheid, wat een andere verklaring is voor het succes van de games onder mannen, vrouwen, ouderen van dagen en kinderen (iedereen dus).


Link:
http://www.ownage.nl/academy/15197/

Commentaar van Pepijn:
Weer blijkt dat games wel degelijk goed kunnen zijn voor iedereen. Bij dit onderzoek wordt echter alleen naar Casual Games gekeken. Door het spelen kan de speler even ontspannen en tegelijk iets leren. Bij hardcore gamers ligt dit natuurlijk net iets anders. Mensen die verslaafd zijn aan Second Life of World of Warcraft, leven meer in de virtuele dan in de echte wereld. Een speler kan in dit soort spellen bijvoorbeeld bereiken wat ze in de echte wereld niet kunnen. Als de speler er dan ook nog heel veel waarde aan hecht, dan kan dit negatieve gevolgen hebben op de speler. De virtuele wereld wordt als het ware belangrijker dan de echte wereld.

Conclusie: Games zijn voor veel mensen een manier van ontspannen, en tegelijkertijd een leerzame ervaring.

Geen opmerkingen: